Waarom een interactieve beursstand?

In samenwerking met Van Abswoude interieur en standbouw hebben we een interactieve beursstand gemaakt.  In dit artikel beschrijven we aan de hand van vier pijlers waarom  een interactieve beursstand jouw volgende beursdeelname een succes gaat maken en hoe onze interactieve wanden je daarbij helpen.. 

Opvallend, vernieuwend, uitnodigend en onvergetelijk. 

Opvallend

De eerste beurzen en congressen staan weer ingepland en organisaties kunnen niet wachten weer in contact te komen met potentiële klanten.  Na een lastige periode wordt het belangrijker dan ooit om op te vallen tussen de concurrentie en de aandacht van de bezoeker op te eisen.

Maar hoe zorg je ervoor dat jouw doelgroep niet je beursstand voorbijloopt?

Een uniek ontwerp van jouw beursstand spreekt voor zich, bewegende beelden (audio en video) helpen om de aandacht te trekken van de voorbijganger. Alle concurrentie zal hier van gebruik maken, hiermee ga jij je dus niet écht onderscheiden.

Om er voor te zorgen dat jij wél het verschil kunt maken passen wij drie elementen toe in onze interactieve beurswanden:

1. Magie en verwondering

We creëren verwondering in beursstands met verassende interactieve elementen op wanden van hout en andere materialen. Met projectie en audio zorgen we dat jouw doelgroep verrast en nieuwsgierig wordt naar het verhaal dat jij op je beursstand wilt vertellen.

2. Creatief en persoonlijk

 Jouw kantoor,  website en producten zijn onderdeel van hoe de klant jouw merk beleeft. Gezien de beursstand vaak het eerste contactmoment is met nieuwe klanten is het belangrijk dat de beursstand aansluit op merkbeleving van jouw organisatie. Wij zorgen er voor dat het creatieve ontwerp ook inhoudelijk aansluit op het verhaal van jouw organisatie en de daarbij behorende merkbeleving.

Doordat we elk ontwerp aansluiten op het verhaal van organisaties en merkbeleving, zijn onze interactieve beursstands vaak multi-inzetbaar. Niet alleen op de beurs maar ook op kantoor als unieke binnenkomst of als onderdeel van demo-ruimtes.

3. Interactie

Uit onderzoek in 2021 is gebleken dat 77% van de mensen interactie met een merk als “heel belangrijk” zien voor toekomstige evenementen. Daarom is het belangrijk om naast verwondering en een creatief en persoonlijk ontwerp de mogelijkheid tot interactie toe te voegen.

Bezoekers van een beurs komen niet alleen om rond te lopen. Bezoekers willen ook iets te doen hebben. Het voordeel van een interactieve beursstand is dat je bezoekers van je stand in beweging brengt.  Dat zal ook opvallen bij andere bezoekers en is daarmee de perfecte manier om de interesse en aandacht te pakken.

Doen is leuker dan toekijken, dat maakt de interactieve beurswand de ideale communicatie tool om de aandacht van de voorbijganger te pakken en tegelijkertijd te informeren.

Vernieuwend

Een beursstand die voor jou werkt.

Iedere bezoeker van een beursstand is een potentiële lead.
Het is zonde om bezoekers te laten lopen terwijl jij en je collega’s in gesprek zijn. 

Maar wat als nieuwe techniek hierbij kan helpen?

Het is altijd moeilijk in te schatten hoeveel mensen je nodig hebt om een beursstand te bemannen.
Te weinig mensen en je loopt het risico om potentiële leads mis te lopen. Te veel mensen en je loopt het risico op hoge kosten zonder het gewenste resultaat. Daarnaast is er nooit een geleidelijke stroom aan bezoekers, het ene moment zal het rustig zijn en een paar minuten later word je overspoeld. Daarom is het slim om de beursstand in je voordeel te gebruiken en de druk te verdelen.

Met een interactieve beursstand is er altijd wat te doen en ontdekken voor potentiële leads die nét even op een onhandig moment binnenlopen.
De techniek is verassend en een leuke bezigheid die de druk verlicht op drukke momenten.
Zo koop je tijd om met zo veel mogelijk bezoekers in contact te komen.

“Succesvolle Merken Creëren Belevingen Die Ze Onderscheiden"

Uitnodigend

Verlaag de drempel voor waardevol contact.

Zorgen voor een open en uitnodigende uitstraling van je beursstand is cruciaal. Dit geldt zowel voor de mensen op je beursstand als voor de stand zelf.

Maar hoe doe je dat?

Soms zijn er barrières voor bezoekers om je beursstand te betreden. Wellicht een angst voor agressieve verkopers of er is niks anders te doen op je beursstand dan het gesprek aan gaan. Wanneer mensen niet zeker weten of ze daar wel behoefte aan hebben kan dit een grote drempel zijn om even binnen te stappen.

Het is daarom belangrijk een activiteit te hebben die toegankelijk is en waar mensen op hun gemak jouw beursstand kunnen ontdekken. De inzet van een interactieve beurswand is hiervoor geschikt. Je maakt het makkelijker voor bezoekers om rustig even de beursstand te ontdekken en kennis te maken met jouw organisatie.

De interactieve wand is tegelijkertijd het perfecte aanknopingspunt om een gesprek te openen op een organische manier. Doordat de wand als praatplaat kan dienen zorg je voor een goed en consistent verhaal dat door iedere medewerker kan worden gebruikt.

Onvergetelijk

Laat een onvergetelijke indruk achter voor een succesvolle follow-up.

Na afloop van een beursdeelname kun je tevreden terugkijken op een dag vol goede gesprekken en gezelligheid. Maar dan komt het punt van de follow-up. Hoeveel van de goede gesprekken gaan zich ook vertalen naar concrete leads en verkopen?

Het succes van een beursdeelname staat of valt met een goede follow-up.

Vanuit The Wonder Days helpen we door bezoekers van een beursstand actief te betrekken bij een visueel verhaal. Onze hersenen zijn visueel ingesteld en door het verhaal te visualiseren en interactief te maken wordt informatie beter opgeslagen. Dat maakt een interactieve beurswand zo krachtig als communicatiemiddel. Dat bezoekers je verhaal niet vergeten is ideaal voor de follow-up, zo zal er altijd een actieve herinnering zijn aan de kennismaking wat de kans op een reactie en vervolg vergroot.

Voor de follow-up zelf heeft Van Abswoude stand & interieurbouw een aantal goede tips opgesteld:

  • Neem binnen één of twee weken contact op met de belangrijkste prospects. Houd hierbij rekening met de prioriteit die je tijdens het gesprek aan het contact hebt gekoppeld.
  • Benader indien mogelijk al de gelegde contacten zelf. Je hebt reeds het vertrouwen van de persoon in kwestie gewonnen. Het is maar de vraag of een collega hetzelfde vertrouwen krijgt. De follow-up kan telefonisch, toesturen van documentatie of middels een persoonlijk bezoek.
  • Stuur al jouw bestaande relaties die jouw stand bezocht hebben een bedankbrief. Uw relaties die de beurs of stand niet bezocht hebben kunt u een brief, eventueel met documentatiesturen, waarin staat wat zij gemist hebben (bijvoorbeeld introductie nieuw product).
  • Probeer de follow-up een persoonlijk tintje te geven door de aantekeningen van je notitie te gebruiken. Bijvoorbeeld: “Onze huidige leverancier verleent slechte nazorg”, of meer persoonlijk “Ik ben een fanatiek golfer”. Je kunt hier handig op inspelen in jouw follow-up brief of gesprek.

Download vooral de volledige brochure met beurstips op https://www.abswoude.net/.

Meer
artikelen